Zašto nam je ponekad teško da zaspimo?

 

Svake noći širom sveta stotine miliona ljudi prevrću se u krevetu. Oni pate od insomnije, tj. nesanice. Neki ljudi pate od nesanice samo povremeno. Drugima svaka noć izgleda kao bitka za dovoljnu količinu sna. Nesanica ima više uzroka. Međutim, često je njen uzrok stres. Na primer, možda nekom dečaku u školi predstoji kontrolni, a nije siguran da je spreman. Možda se tog dana posvađao sa drugom. Ili možda živi suviše užurbano – iz škole ide na časove stranog jezika, a potom na trening. Nema nijedan miran trenutak da se opusti i posveti sebi. Možda je iscrpen jer je naporno radio i mnogo se igrao, ali, začudo, tad mu je još teže da zaspi. Prosto je previše napet.

Nesanicu izaziva i depresija – osećanje tuge i beznađa koje naizgled nikako da prođe. Deprimirani ljudi često se bude veoma rano ujutru i ne mogu ponovo da zaspe. Mnogo toga što i nije tako ozbiljno takođe može da izazove nesanicu. Ako neko dođe iz škole ili sa posla veoma pospan pa odrema, možda će uveče shvatiti kako ne može da zaspi u uobičajeno vreme. Još jedan uzrok nesanice je naporno vežbanje. Onaj ko vežba izjutra ili po podne, te noći će verovatno spavati bolje nego obično. Međutim, naporno vežbanje oslobađa u telu adrenalin i druga prirodna stimulativna sredstva. Zato će se onaj ko neposredno pre spavanja naporno vežba osećati toliko budno i energično da san satima neće doći.

Ono što jedemo i pijemo takođe može da nas rasani. Kafa, čaj i neka bezalkoholna pića, kao što su koka-kola i pepsi, sadrže kofein koji stimuliše. Ako popijemo neko od tih pića posle večere, možda ćemo ostati budni duže nego što bismo hteli. I alkohol zaziva nesanicu. Alkohol može da izazove kod ljudi pospanost, ali kad legnu, verovatno će se često buditi, a ujutru ustati umorni. Nekada nesanicu izazove ono što radimo neposredno pre spavanja. Na primer, pogledamo uzbudljiv televizijski program ili pojedemo nešto obilno i jako začinjeno. Vremenska razlika takođe kvari raspored sna. Kad čovek leti iz jedne vremenske zone u drugu, remete se svi prirodni ritmovi njegovog organizma. Časovnik pokazuje da je vreme za spavanje; stomak kaže da je tri sata ranije – vreme za večeru. Prilagođavanje može trajati danima.

*Zanimljivost: ljudi koje muči nesanica treba da koriste krevet isključivo za spavanje, tako da jedina aktivnost na koju krevet podseća bude san. Čitanje, gledanje televizije i telefonski razgovori moraju se odvijati na nekom drugom mestu.